Om een foto te vergroten, klikt u op de foto!
Stichting PIT

PROJECT : Learning for everyone: Kisumu, Kenia.


(voor een uitgebreid verslag zie:   PIT Kenya)
We bezoeken alle 10 de scholen waar we al werken en maken video-opnames om op het congres de vorderingen te laten zien.
Er is een eendaagse workshop voor 30 directeuren van scholen.
We gaan naar 5 nieuwe scholen, 2 voor special education, 3 met een special need groep.
En we hebben twee keer een lezing op het internationale congres van de universiteit van Kisumu beide keren plenair. Een maal over de integratie van Peetjie, Peetjie en Netty praten dan beide. En een maal over ons werk in Kenia. Beide keren met heel veel succes. De universiteit van Kisumu wil met ons gaan samenwerken. We mogen lesgeven gaan geven de afdeling “special need” op de universiteit.
7e bezoek Kisumu
februari/maart 2018
6e bezoek Kisumu
juni/juli 2017
5e bezoek Kisumu
januari/februari 2017
Zeer intensieve weken die erg belangrijk zijn voor het voortbestaan van dit initiatief.
Er is een stichting: Personal Integration an Therapy (PIT) opgericht met een eigen bankaccount.
We geven een twee daagse cursus aan 45 leerkrachten van 30 verschillende scholen, met erg veel succes.
De scholen waar we eerder gestart zijn werden allen bezocht.
4 nieuwe scholen komen erbij. We werken nu in 10 scholen.
In de Lutheran school worden de eerste letterboxen gemaakt met de nieuwe tafelzaag machine.
4e bezoek Kisumu
mei 2016
Het project werd uitgebreid met 2 andere scholen met speciale klassen. Bovendien werd contact gelegd met de universiteit van Kisumu en met een integratie project in Kisumu. Er werden afspraken gemaakt om les te gaan geven aan de leerkrachten van speciale scholen en speciale klassen.
3e bezoek Kisumu
oktober 2015
Het project werd uitgebreid met 3 andere scholen. Dit waren gewone basisscholen met een of meer speciale klassen. Leerlingen die niet mee kunnen in het gewone onderwijs gaan naar deze speciale klassen. Er is in Kenia geen lesmateriaal voor kinderen met een achterstand in leren. Er wordt bijna geen aandacht gegeven aan de cognitieve vakken zoals lezen, schrijven rekenen bij deze klassen.
Bij alle scholen was het resultaat overweldigend. Iedereen was enthousiast, leerlingen, leerkrachten en directies.
2e bezoek Kisumu
mei 2015
Er was materiaal ontwikkeld om te leren lezen: “I read letter by letter”, materiaal om te leren tellen en om te leren betalen. In de Luteran school werd gewerkt met twee groepen leerlingen die iedere dag les kregen. De resultaten waren verbluffend. Vlug kon men al de eerste woorden lezen en betalen tot 10 shilling.
Leerkrachten van andere scholen werden uitgenodigd voor een workshop en een demonstratie les.  De reacties waren alleen maar positief.
1e bezoek Kisumu
oktober 2014
In 2014 ging men voor de eerste keer naar Kisumu. Er werd gewerkt op de Lutheran special school for children with mental handicap. Een internaat met school voor 100 leerlingen, allen met een verstandelijke beperking. Het onderwijs niveau was zeer laag. De leerlingen konden niet lezen en hadden geen getal begrip.
De officiële taal in Kenia is Engels maar de leerlingen spreken dit nauwelijks, hun taal is Swahili.


Laatst bijgewerkt op
13-05-2018
Zie de nieuwe website: http://www.pit-Kenya.com
Het waren drie weken van hard werken, 36 graden en veel stof omdat het al lang niet meer geregend had.
Maar het waren ook 3 weken met ongekend veel succes met ons werk.
Ons programma wordt nu gebruikt in 30 scholen, scholen met mensen met een verstandelijke beperking en gewone scholen met een special need afdeling. Een afdeling voor leerlingen die niet mee kunnen in de gewone klas.  Ook voor hen gebruikt men onze methodes. Met heel veel succes, de leerlingen gaan vooruit soms zo goed, dat ze weer terug kunnen naar het gewone onderwijs.
Er is vooral een probleem met lezen. In Kenia spreekt men thuis een dialect, “mothers tongue” genoemd .Er zijn meer dan 40 dialecten in Kenia en men verstaat elkaar niet. Waar wij werken spreekt men Luo. Als de kinderen naar een soort nursery gaan spreekt men daar Swahili. Een Afrikaanse taal die  volledig afwijkend is van Luo. Swahili is voor heel Kenia het zelfde. En als ze dan naar de basisschool gaan lezen ze in het Engels. Een derde taal die men niet spreekt en waarvan ze de woorden niet kennen. De leesproblemen zijn daaruit te verklaren.
Voor de niet pratende kinderen maakten we een picto boekje in Swahili en een in Luo.
De gewone klassen zijn heel groot, 60 tot 100 leerlingen in een klas. Er wordt steeds door de hele klas gezamenlijk opgedreund. De banken zijn heel smal (30 cm) en gemaakt van een soort steigerhout. Op een bank zitten 4 kinderen tegen elkaar op gepropt en vaak is er per bank maar één lesboek.
Deze keer hebben we een meeting gehouden met iedereen die belangrijk was voor het lesgeven aan mensen met een verstandelijke beperking of leerachterstand. Het ministerie van onderwijs van Kisumu, de vakbonden, onderwijsinspectie, universiteit, iedereen was er en men wil graag met ons samenwerken.
We hebben afspraken gemaakt met de Maseno universiteit, in het najaar gaan we daar onze methodes uitleggen.
We hebben weer een workshop gehouden voor leraren waarin ze leren hoe ze verstandelijk beperkte leerlingen kunnen leren lezen, tellen en betalen.
We zijn begonnen met vocational training. Opleiding voor assistent timmerman en assistent naaister. We hopen dat de oudere leerlingen leren om te kunnen werken zodat ze, nadat ze de school verlaten hebben, deel kunnen nemen aan de maatschappij.
September, oktober gaan we terug. Er moet nog veel gebeuren maar de start is zo goed en het werk gaat beter als we ooit gedacht hadden. Dus gaan we door.